De coronacrisis en het effect op de mobiliteitsbranche

de-coronacrisis-en-het-effect-op-de-mobiliteitsbranche.jpg
31 maart 2020
Geschatte leestijd: 8 minuten
Deel dit op

Door het coronavirus is er in een heel korte tijd veel veranderd in Nederland. Door de maatregelen zijn veel mensen thuis gaan werken, zijn de scholen en horeca gesloten en zijn er fors minder auto’s op de weg. Iets wat duidelijk te merken is in de mobiliteitsbranche.

Mobiliteitsbranche tijdens de coronacrisis

Tankstations, schadeherstelbedrijven, autowasserijen, dealers en garages. Het is slechts een greep uit (auto) bedrijven die met de gevolgen van het coronavirus te maken hebben. Wat verandert er allemaal voor de mobiliteitsbranche gedurende de coronacrisis?

Garages

Vooralsnog zijn er bij de garages nog maar weinig reparaties of onderhoudsbeurten uitgesteld. De garagebedrijven hebben zelf al effectieve voorzorgsmaatregelen genomen tegen de verspreiding van het coronavirus.

Autodealers

De meeste autobedrijven hebben hun showroom gesloten en de werkplaats ontoegankelijk gemaakt voor hun klanten. Er zijn ook bedrijven die speciale maatregelen, zoals een speciaal loket voor de afgifte van een autosleutel. De verkoop van auto’s via de dealer komt stil te staan. Online autoverkoop gaat wel gewoon door.

Autofabrikanten

Naast de corona-crisis lijden autofabrikanten en leveranciers ook onder de tariefoorlogen van Trump en de overstap naar elektromobiliteit. Deze drie uitdagingen zouden ertoe moeten leiden dat meerdere fabrieken op langere termijn worden gesloten. Iets wat we in 2030 gaan merken volgens experts.

Tankstations

Ook tankstations merken dat, doordat er veel mensen thuis werken, de klantenstroom een stuk minder is. Daarnaast zijn veel pompen gezien van voedselcounters of bakery’s. Deze mogen openblijven, mits het eten niet in het tankstation wordt opgegeten. Mensen mogen zich niet onnodig ophouden in de shop van en pompstation. Dranken moeten zoveel mogelijk verkocht worden vanuit de koeling of de koffieautomaat.

Transport

Ook de transportbranche heeft het zwaar. Buitenlandse chauffeurs komen de grens niet meer over en Oost-Europese chauffeurs gaan terug naar eigen land, omdat ze bang zijn dat ze uiteindelijk niet meer naar huis toe kunnen tijdens de coronacrisis.

Rijscholen

Een bedrijfstak die hard wordt geraakt tijdens de coronacrisis zijn de rijscholen. Tijdens een rijles is het heel lastig om 1,5 meter afstand te houden. De theorie- en praktijkexamens zijn voorlopig afgelast. Rijschoolhouders die ervoor kiezen om open te blijven moeten de deurgreep, het stuurwiel en de versnellingspook veelvuldig ontsmetten.

Bron: BOVAG/ AD


Denise Meijer
Geplaatst door
Denise Meijer