Subsidieregeling bij aanschaf elektrische auto

subsidieregeling-bij-aanschaf-elektrische-auto.jpg
24 juni 2020
Geschatte leestijd: 5 minuten
Deel dit op

Een groot voordeel voor de mensen die vanaf vandaag een elektrische auto willen kopen. Wanneer je overgaat op elektrisch rijden kan je namelijk duizenden euro's subsidie bij de overheid aanvragen. Elektrische occasions leveren maar liefst 2000 euro op.

Het lijkt een stap richting de slooppremie voor oude dieselauto's. Een premie voor wanneer je overstapt op elektrisch en dus een milieuvriendelijker manier van autorijden. Tot nu toe liet de particulier het vaak afweten op dit gebied, omdat elektrische auto's fors duurder zijn dan de benzine- of dieselauto's.

Terugwerkende kracht

De regeling geldt ook voor leaseauto’s en gaat vanaf 1 juli in. In maart werd al aangekondigd dat deze regeling zou komen, maar is nu definitief. Heb je voor 1 juli nog een elektrische auto gekocht? Dan kan je de premie met terugwerkende kracht aanvragen. Al zijn er wel wat voorwaarden.

Welke auto's komen in aanmerking voor de subsidieregeling elektrische auto

  • Auto's die tussen de 12.000 en 45.000 euro waard zijn
  • De auto moet op een volle accu minstens 120 kilometer kunnen rijden
  • De auto moet een bepaald aantal jaar van dezelfde eigenaar blijven
  • Als je binnen drie jaar van auto wisselt, dan moet je de subsidie gedeeltelijk terugbetalen
  • Voor een elektrische leaseauto krijg je de subsidie per maand uitbetaald
  • De regeling loopt tot 2025

Voor andere milieuvriendelijke alternatieven

Steven van Eijk, voorzitter van de RAI Vereniging heeft gemengde gevoelens over de subsidie. Tegen het AD zegt hij dat hij zich stoort aan de beperking tot auto's van tussen de 12 en 45.000 euro en het aantal kilometers wat er op een volle accu gereden moet worden. Volgens Van Eijk zou de subsidie ook moeten gelden voor andere, milieuvriendelijke alternatieven zoals waterstofauto's met een brandstofcel. Hij benadrukt tevens dat de autobranche door de coronacrisis onder grote druk staat. "De gestelde minimale actieradius mist een juridische grondslag. Door deze beperking worden bepaalde merken en modellen onverkoopbaar gemaakt en verdwijnen daarmee mogelijk van de Nederlandse markt. Daar is niet alleen de fabrikant, maar ook de consument de dupe van," aldus Van Eijk.

BOVAG

De BOVAG is blij met de regeling. Volgens hen wordt elektrisch rijden op deze manier ook bij de particulieren gestimuleerd. De BOVAG is van mening dat dit beter past bij de doelen van het klimaatakkoord. Desalniettemin ziet de brancheorganisatie nog liever dat de subsidie wordt uitgebreid met de slooppremie voor oude diesels. “Zo slaat de overheid twee vliegen in een klap!

ANWB

Naast de BOVAG is de ANWB ook blij dat de subsidieregeling erdoor is. Met deze aanschafsubsidie laat het kabinet een lang gekoesterde wens van de ANWB in vervulling gaan. Zij willen namelijk al langer dat de elektrische auto betaalbaar en bereikbaar wordt voor particulieren.

Bron: AD


Denise Meijer
Geplaatst door
Denise Meijer